Hur fixar du det här?
Många tänker att de bara kan köpa ett https certifikat och installera det. Men det är inte riktigt så enkelt, låt mig förklara. Din webbplats består av olika undersidor och tillika olika URL:er (adresser). T.ex http://www.hemsida.se/skjortor och http://www.hemsida.se/jeans Google indexerar varje URL var för sig och vad som händer när du byter till https:// är att varje URL ändras. Alltså till https://www.hemsida.se/skjortor och https://www.hemsida.se/jeans Det gör Google förvirrat. Du måste förklarar för Google att din hemsida faktiskt är likadan som förut och påvisa att varje gammalt URL är samma som det förra. Gör du inte det så får du försämrade placeringar i sökresultaten. Nu tänkte jag gå igenom hur du gör för att fixa detta.1. Innan flytten
“Crawla” din webbplats
Du behöver få en överblicksbild på alla URL som finns på din sida för att veta vilka URL som ska vidarebefordras och för att kunna jämföra efter flytten. Detta kan du göra med ett verktyg som heter Screaming Frog så att du får fram samtliga URL.Välj rätt HTTPS certifikat
Det finns ett stort utbud, det är bara att Googla på “SSL Certificate”. Tänk på att det finns en stor mängd olika certifikat så välj det som passar din webbplats bäst. Priserna varierar mellan några hundra kronor till några tusen kronor per år.Spara dina placeringar
För att kunna utvärdera hur flytten har gått så behöver du veta vilka placeringar du har idag i Googles sökresultat. Välj ut dina 40 viktigaste sökord och sätt in dom i t.ex AWR Cloud, Wincher eller RankTracker.2. Själva flytten
Nu installerar du HTTPS på servern och gör så kallade “301:or” från varje gammalt URL utan HTTPS till varje nytt URL med HTTPS. Det är kritiskt att både själva installationen av HTTPS blir rätt och att 301:orna görs rätt. Ta hjälp av dina utvecklare om du inte vet hur man gör eller följ de guider som finns på internet. Vissa CMS gör detta med automatik men det är väldigt viktigt att kontrollera och se till att det blivit rätt.3. Efter flytten
Efter flytten så behöver du se till att allt funkar på ett bra sätt och att alla verktyg blivit uppdaterade. Här är en checklista på en del av det som behöver göras:- Använd Screaming Frog så att du kan crawla sidan och verifiera att samtliga HTTPS URL:er är åtkomliga och visas rätt. Jämför med den version du crawlade tidigare.
- Ladda upp en ny site map (länk till vad site map är) med de nya HTTPS URL:erna
- Ladda upp en ny robots.txt med de nya HTTPS URL:erna
- Se till att http vs https samt www. Vs. icke-www är korrekt implementerat. Vissa siter har två versioner, både “www” och inte “www”. Det ska inte finnas två olika versioner.
- Uppdatera Google Analytics så att det är inställt på HTTPS
- Uppdatera annonser så som Google och Facebook så att de nya URL:erna finns där.
- Använd ditt verktyg du använde tidigare för att gå igenom hur dina sökord rankar på Google och kontrollera hur det ser ut.