Fri frakt – Har du råd att inte ha det?

Hur många gånger har man inte stannat upp strax innan köp-knappen i kassan för att man sneglar på den där lite störiga fjuttiga fraktkostnaden som ger en lätt krypande känsla i kroppen. “Nej jag kanske kan hitta varan någon annanstans”. Vi ska inte tala om ordervärden som understiger 500kr,  då har jag personligen lika svårt varje gång att få igenom ett köp. Jag vänder och vrider på tankarna och kan inte bli av med hur stor procentsats frakten är av mitt tänkta köp. Hur jag än försöker resonera logiskt så säger magen ifrån. I en undersökning från 2011 så drog man följande slutsatser: Nästan hälften av alla butiker online erbjöd fri frakt, vilket resulterade i att deras kunders ordervärde hade i snitt 30% mer jämfört med butiker som valde att ta betalt för frakten. Vidare i undersökning var 61% av deltagarna kapabla att avsluta köpet helt om fraktkostnad tillkom. Ett enkelt räkneexempel på ovanstående statistik innebär att om man har en fraktkostnad på 30kr så skulle alla ordrar över så långt som 100 kr generera mer pengar. https://techcrunch.com/2011/05/17/almost-half-of-all-online-orders-now-include-free-shipping/ http://acquireconvert.com/best-ecommerce-sites/ Vi brukar alltid rekommendera våra kunder att i möjligaste mån erbjuda fri frakt. Om man nu mot förmodan behöver ta betalt för frakten så behöver detta skyltas så tidigt som möjligt i köpprocessen, så kunden inte kommer till kassan och får en liten men naggande näsbränna om sitt potentiella köp. Sajtens top-list är ett väldigt bra utrymme att delge kunden om en fraktkostnad tillsammans med övriga säljargument företaget. Från top-listen är informationen alltid lättillgänglig för kunden över alla sajtens sidor. Personligen händer det gång på gång att jag väljer en vara som generera en högre totalsumma om det erbjuds fri frakt, så starkt är det. Det finns en psykologisk aspekt att vi är inte speciellt villiga att betala för något vi inte får.

Kommentera

Din e-post adress kommer inte att publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.